“Apabila seseorang mendapat rezeki lebih daripada Allah, maka orang
tersebut hendaklah mengucapkan syukur alhamdulillah. Ucapan syukur ini bagus,
tetapi sekadar mengungkapkan syukur sahaja hanyalah syukur biasa sahaja. Syukur
yang sebenarnya ialah apabila seseorang mendapat rezeki lebih daripada Allah,
lalu mengucapkan Alhamdulillah dan disertai oleh tindakan menderma”
(Petikan ceramah)
Ungkapan Rabbani
merupakan satu unsur penting dalam kesantunan bahasa. Ungkapan rabbani
merangkumi ucapan salam, salawat, ungkapan syukur, doa dan sebagainya.
Pengamalan ungkapan rabbani yang kerap dalam kehidupan seharian menandakan
seseorang itu sentiasa meletakkan Allah di tempat utama di dalam hatinya lalu
dipancarkan dalam perlakuan dan tutur bahasanya. Ungkapan rabbani ini juga
merupakan lambang kekuatan iman seseorang.
Dalam artikel ini,
penulis menyentuh satu jenis ungkapan rabbani, iaitu ungkapan yang menunjukkan
kesyukuran, seperti syukur dan alhamdulillah. Dalam bahasa Melayu, syukur
bermaksud berterima kasih kepada Allah. Baru-baru ini, penulis mendengar satu
ceramah dalam satu radio (Jumaat, kira-kira pukul 5 pagi, 28/01/2011, tidak
dapat ingat stesen radio tersebut). Dalam ceramah tersebut, penceramah
menekankan konsep menderma dan mengatakan bahawa terdapat dua jenis syukur,
iaitu syukur biasa dan syukur yang sebenarnya.
Persoalannya ialah
apakah yang dimaksudkan dengan syukur biasa dan syukur yang sebenarnya? Menurut
penceramah tersebut, apabila seseorang mendapat rezeki yang lebih daripada
Allah, maka orang tersebut hendaklah mengucapkan syukur alhamdulillah. Tambah
penceramah itu lagi, ucapan syukur ini bagus, tetapi sekadar mengungkapkan
syukur sahaja hanyalah syukur biasa sahaja. Syukur yang sebenarnya ialah
apabila seseorang mendapat rezeki lebih daripada Allah, lalu mengucapkan
Alhamdulillah dan disertai oleh tindakan menderma.
Dapat disimpulkan
bahawa konsep kesyukuran kepada Allah tidak terhad kepada ungkapan sahaja,
malah perlu disusuli dengan tindakan atau perilaku yang baik, seperti menderma
sekurang-kurangnya 10 % daripada rezeki yang diperoleh itu. Oleh itu, tindakan
menderma ini menjadi pelengkap kepada konsep dan pengertian syukur kepada
Allah, dan bukannya syukur di mulut sahaja. Syukur di mulut sahaja tidak
membuktikan kesyukurannya.
Kesimpulannya
ialah penceramah tersebut telah memberikan pengertian yang jelas tentang konsep
kesyukuran. Ungkapan rabbani dan perbuatan menderma itu boleh menunjukkan
kesyukuran dan keikhlasan seseorang walaupun ikhlas itu hanya Allah sahaja yang
mengetahuinya. Oleh itu, dermakanlah sebahagian daripada harta anda (pendapatan),
dan janganlah hanya menerima pendapatan yang lumayan dan sekadar mengucapkan
syukur, tetapi tidak menderma.
No comments:
Post a Comment