Saturday, 15 August 2015

ISLAM HADHARI : KRISTIAN PROTESTAN DAN KRISTIAN KHATOLIK

Dalam konteks pembentukan Istilah, mencipta istilah baharu akan membawa pengertian, nilai, fungsi, bentuk atau fahaman baharu.  Kita dapat perhatikan perpecahan yang berlaku dalam agama Kristian dengan adanya Kristian Protestan dan Kristian Katolik. Kedua-dua Kristian ini bukan sahaja mempunyai fahaman, tujuan dan matlamat yang belainan, malah kedua-duanya bertentangan antara satu sama lain. Keadaan ini boleh berlaku kepada agama Islam sekirannya perkataan Islam itu dirangkaikan dengan perkataan-perkataan lain, seperti Islam Hadhari, Islam Liberal, Islam Fundamental, Islam Madani dan sebagainya.

(Abd Ganing Laengkang


Artikel ini tidak bertujuan untuk membuat perbandingan ajaran dan fahaman agama antara Islam dengan Kristian. Penulis sama sekali tidak mengatakan bahawa ajaran “Islam Hadhari” ini sesat atau menyimpang daripada ajaran Islam sebenar dan tidak mengatakan bahawa “Institusi Islam Hadhari” yang diwujudkan di Universiti Kebangsaan Malaysia berusaha untuk mewujudkan agama baharu. Sebaliknya, penulis menghuraikan istilah-istilah di atas dari sudut pemerhatian ahli bahasa (bahasawan), khususnya dalam proses pembentukan Istilah. 

Istilah “Islam Hadhari” diperkenalkan dan dipopularkan oleh Mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Abdullah Ahmad Badawi (2003-2009). Ramai pihak mendakwa “Islam Hadhari” itu sesat dan agama baharu.  Penulis juga pernah terserempak dengan sebuah buku yang bertajuk “Bukan Islam Hadhari, tetapi Hadharah. Walaupun istilah Islam Hadhari ini tidak kedengaran lagi akibat slogan Satu Malaysia, namun demikian penulis mendapati banyak istilah lain yang sama kedudukan dan sifatnya dari sudut linguistik. Contohnya Islam Liberal, Islam Fandamental, Islam Madani dan sebagainya.

Dalam konteks pembentukan istilah, mencipta istilah baharu akan membawa pengertian, nilai, fungsi, bentuk atau fahaman baharu.  Kita dapat perhatikan agama Kristian berlaku perpecahan dan mewujudkan dua nama, iaitu Kristian Protestan dan Kristian Katolik. Kedua-dua Kristian ini mempunyai fahaman tersendiri, tujuan dan matlamatnya sendiri. Kedua-duanya juga bertentangan antara satu sama lain. Perpecahan itu berpunca daripada wujudnya kumpulan dalam agama Kristian itu sendiri. Oleh sebab ada kumpulan penentang dalam agama Kristian, maka wujudlah Kristian Katolik dan Kristian Prostestan (protestan bermaksud “penentang” daripada akar kata protest).

Dalam konteks penulisan ini, analoginya mudah. Jika istilah kereta dipecahkan kepada beberapa jenis, itu tidak menjadi masalah dan itu satu bentuk inovasi. Contohnya kereta Proton dipecahkan kepada beberapa jenis (nama), seperti Proton Saga, Proton Wira, Proton Perdana, Proton Exora dan sebagainya. Jenis-jenis kereta Proton ini sudah pasti mempunyai ciri-ciri tersendiri, seperti nilai, kuasa enjn, harga,  komponen yang berlainan antara satu sama lain. Istilah kereta yang berpecah kepada beberapa jenis ini adalah sesuatu yang sangat baik, tetapi perpecahan istilah Islam kepada beberapa Islam itu sangat berbahaya. Hal ini kerana jika Islam dijeniskan kepada beberapa Islam, sudah tentu jenis-jenis Islam itu berlainan antara satu sama lain dari segi nilai, bentuk, ajaran, arah tujuan, sebagainya. Tegasnya, pembentukan istilah Islam ini boleh menyebabkan perpecahan Islam itu sendiri.

Pada pandangan penulis, memadai dangan perkataan Islam itu sendiri. Kita tidak perlu merangkaikan perkataan Islam dengan perkataan-perkataan lain. Hal ini akan mengelirukan banyak pihak, bukan hanya orang bukan Islam, malah menimbulkan tanda tanya dalam kalangan orang Islam itu sendiri. Berapa banyak Islam yang kita ada?  Keadaan ini semakin menjadi rumit apabila pemimpin-pemimpin tertinggi negara mengeluarkan istilah-istilah baharu dalam agama. Dengan perkataan lain, apabila seorang pemimpin mengeluarkan satu kenyataan atau istilah, maka pengikut-pengikutnya akan dengan pantas memberikan sokongan tanpa menelitinya terlebih dahulu. Begitu juga beberapa tahun lepas, penulis juga pernah terdengar seorang ahli akademik mengeluarkan istilah Islam ta’dibi. Mujur istilah itu tidak diperkenalkan dan dipopularkan dalam bentuk kertas kerja penyelidikan. Cukuplah sekadar Institusi Islam Hadhari di UKM. Seandainya istilah Islam Hadhari ini terus dipopularkan, sudah pasti Islam akan mengulangi sejarah perpecahan agama Kristian.

Hal ini berlainan dengan istilah “Universiti Islam” atau Linguistik Islam. Kedua-dua istilah tidak menimbulkan kekeliruan yang boleh memecahkan Islam. Istilah Universiti Islam merupakan satu keperluan untuk membezakan universiti Islam dengan Universiti sekular. Dari segi hukum tatabahasa, universiti Islam dan Islam Hadhari berbeza dari segi hukum D-M, diterangkan dan menerangkan.  Dengan perkataan lain, kedua-dua istilah itu berbentuk kata majmuk, tetapi berbeza dari segi unsur yang diterangkan dan unsur yang menerangkan (Hukmum D-M).

    Islam          +  Hadhari
    Universiti   + Islam

Islam dalam istilah Islam Hadhari merupakan unsur yang diterangkan. Ia menjadi inti utama dalam kata majmuk tersebut. Hal ini juga boleh digambarkan dalam rajah pohon berikut:


                                     Islam


Hadhari               Hadharah               Fundamental         Liberal.

Unsur penerang boleh pelbagai, sama ada Hadhari, Hadharah, Fundamental, atau Liberal. Hal ini kerana dalam ilmu linguistik, khususnya dalam bidang semantik, unsur penerang menjadi unsur pembeza. Dengan pengertian bahawa, istilah Hadhari merupakan unsur pembeza dengan fundamental, liberal dan sebagainya. Manakala perkataan Islam dalam istilah universiti Islam hanya sebagai unsur penerang atau unsur pembeza, dan yang diterangkan ialah universiti. Istilah ini tidak menjadi masalah kerana perkataan Islam menjadi unsur yang menekankan bahawa universiti itu berasaskan nilai-nilai Islam. Jika ada istilah universiti Kristian, ia tidak memberikan kesan perpecahan kepada agama Islam kerana ia tidak ada kaitan dengan Islam. Begitu juga dengan istilah linguistik Islam kerana perkataan Islam yang dirangkaikan dengan perkataan linguistik sebagai satu keperluan untuk menentang sekularisasi ilmu bahasa.  Begitu juga dengan istilah-istilah lain, seperti sastera Islam, negara Islam, pemakanan Islam, pemikiran Islam dan sebagainya (melainkan istilah Teori Islam).  Islam dalam dalam istilah-istilah tersebut hanya sebagai penerang sifat kepada inti yang diterangkan.


Kesimpulannya ialah Istilah atau perkataan Islam perlu kekal sebagai satu istilah yang kukuh dari segi maksud dan nilai sepanjang zaman (hingga kiamat). Ia tidak perlu dirangkaikan dengan perkataan-perkataan lain yang boleh memecahkan Islam itu kepada beberapa Islam. 

No comments:

Post a Comment