Saturday, 15 August 2015

ISTILAH "TEORI ISLAM"

Profesor tersebut tidak menjawab soalan itu, sebaliknya berkata jangan gunakan istilah “teori Islam”. Katanya, teori hanya pendapat atau andaian semata-mata. Sedangkan Islam pula ialah satu agama dan satu hukum Allah yang tidak ada kecacatan padanya.  Katanya lagi, istilah teori Islam itu amat berbahaya kerana boleh menimbulkan tafsiran yang pelbagai. Hal ini kerana maksud teori itu adakalahnya kukuh, ada kalanya lemah, Islam merupakan hukum yang kukuh sepanjang zaman.




Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Fakulti Bahasa Moden dan komunikasi, KUIS telah menganjurkan Seminar Penyelidikan 2010 bertema Pembudayaan Penyelidikan Akademia, 28-29 September 2010.  Seminar ini dihadiri oleh Rektor KUIS, Preofesor Dato Dr. Aziuddin Ahmad dan puluhan pensyarah KUIS. Seminar tersebut dimulakan oleh ucaptama Rektor yang menekankan kalbu atau hati (kalbu yang bersih) dalam pentadbiran beliau di KUIS.

Semasa sesi soal jawab, penulis melihat ramai pendengar yang terdiri daripada pensyarah-pensyarah mengemukakan soalan dan ada yang melontarkan pandangan.  Apa yang penulis ingin sentuh dalam artikel ini ialah satu istilah, iaitu ‘teori Islam’ yang digunakan oleh salah seorang pendengar yang bertanya dan meminta pandangan Rektor KUIS tentang masalah yang dihadapi.  Penyoal itu berkata, “saya sedang membuat Doktor Falsafah dalam bidang teknologi maklumat dan berusaha menggunakan dan menggabungkan dua teori, iaitu teori Barat dan teori Islam”. Dalam menjalankan kajian itu, beliau sering menghadapi masalah kerana teori Islam yang hendak digunakan sentiasa dipersoalkan oleh penyelianya, tetapi penulis tidak pasti apa yang dipersoalkan oleh penyelia tersebut.

Bagi penulis, usaha pensyarah yang bertanya itu adalah sangat murni dan mulia kerana ingin menerapkan Islam dalam kajian teknologi maklumat. Istilah teori Islam yang digunakan itu mengingatkan penulis tentang satu kuliah bagi kursus “Teori Tatabahasa Bahasa Melayu” yang dikendalikan oleh seorang pensyarah yang bertaraf profesor semasa penulis menuntut di Universiti Malaya pada peringkat Ijazah Sarjana. Semasa kuliah tersebut, pensyarah menerangkan sejarah kajian tatabahasa dan teori-teori yang terdapat dalam kajian tatabahasa bermula daripada zaman Yunani sehingga sekarang yang agak rencam. Beliau menerangkan teori-teori dengan terperinci sekali. Pensyarah tersebut menekankan teori-teori tatabahasa yang kesemuanya menyentuh teori-teori yang datang dari Eropah dan Amerika di samping menjelaskan bagaimana teori-teori Barat ini mempengaruhi kajian tatabahasa bahasa Melayu di Malaysia. 

Selepas pensyarah itu menamatkan kuliahnya, dalam sesi soal jawab, seorang pelajar (rakan penulis) bertanya, “di manakah teori Islam dalam kajian bahasa?” Profesor tersebut tidak menjawab soalan itu tentang di mana teori Islam dalam kajianbahasa, sebaliknya berkata jangan gunakan istilah “teori Islam”.  Katanya, teori hanya pendapat atau andaian semata-mata. (Dalam Kamus Dewan, teori bermaksud pendapat dan  pandangan yang tidak dapat dibuktikan dengan kukuhnya untuk menerangkan sesuatu perkara)

Islam pula ialah satu agama yang sempurna, tidak ada cacat celahnya dan tidak ada keraguan padanya. Katanya lagi, istilah teori Islam itu amat berbahaya kerana boleh menimbulkan tafsiran yang pelbagai. Dengan ayat yang mudah, ada teori yang lemah dan ada yang kuat. “Apabila kita menggabungkan perkataan teori dan Islam untuk membentuk frasa teori Islam, seolah-olah Islam itu sebagai satu teori atau Islam itu sebagai andaian semata-mata. Sedangkan Islam itu sebagai hukum yang sempurna dan kukuh. Tambahnya lagi, Islam itu suatu hukum yang mutlak, dapat dibuktikan dengan kukuh dan tidak boleh dipertikaikan”. Istilah teori Islam ini boleh menimbulkan kekeliruan jika tidak diperhalusi.

Dalam hal ini, penulis bukanlah cuba “beralih” daripada bidang bahasa kepada pengajian Islam.  Penulis hanya ingin berkongsi pengalaman bahasa yang sangat sedikit di dalam artikel ini dan cuba melihat istilah teori Islam dari sudut terminologi, iaitu kajian proses pembentukan istilah. Istilah teori Islam itu boleh diperhalusi dengan menukar teori Islam kepada istilah Dari Perspektif Islam. Dalam konteks kajian yang dilakukan oleh pensyarah tersebut, mungkin lebih baik jika menggunakan tajuk “Teknologi Maklumat dari Perspektif Islam, Teknologi dari Sudut Islam atau yang seumpamanya.

Berdasarkan pemerhatian penulis, setakat ini penulis tidak pernah menemui tajuk buku yang menggunakan teori Islam. Sebaliknya penulis banyak menemui frasa ‘dari Perspektif Islam’, seperti buku Psikologi Dari Perspektif Islam, Komunikasi dari Sudut Islam dan sebagainya. Penulis tidak menemui istilah Psikologi: Teori Islam atau Komunikasi: Teori Islam.  Hal inilah yang ditekankan oleh Prof. Muhammad Naquib Al-Attas bahawa bahasa bukan sekadar bahasa atau makna, tetapi bahasa itu amat berkait rapat dengan pandangan hidup. Sebab itu, beliau menekankan adab berbahasa, iaitu bahasa perlu tepat dari segi makna, bunyi, dan konteks penggunaannya. Kemungkinan besar pensyarah yang menyoal dalam seminar itu sentiasa dierpsoalkan kerana istilah yang digunakan itu tidak tepat.

Menurut ahli bahasa pula, ayat yang berkesan ialah ayat yang mampu menyampaikan makna atau kefahaman yang tepat atau sama antara penulis dan pembaca. Dengan kata lain, apa yang hendak disampaikan oleh penulis adalah sama dengan apa yang difahami pembaca tanpa ada tafsiran yang lain.  Bagi penulis, begitu juga dengan istilah, hendaklah jelas tanpa menimbulkan pelbagai tafsiran, kekaburan atau ketaksaan.


Artikel ini hanya sekadar lontaran pendapat berdasarkan pengalaman untuk dikongsi bersama. Penulis tidak sempat melontarkan pandangan ini semasa berada di dalam seminar tersebut kerana pensyarah yang bertanya dalam seminar itu merupakan orang terakhir dan waktu seminar yang ditetapkan pun telah melebih masa yang ditetapkan.  Harap dia menemui artikel ini.

No comments:

Post a Comment