“Tradisi pemikiran fikir dan
zikir
dalam konteks ahli bahasa
tempatan telah pun diamalkan. Dengan
pengertian lain, dalam ilmu linguistik, ahli-ahli bahasa di Malaysia telah
menggunakan kaedah fikir dan zikir, iaitu melihat bahasa dari sudut Islam.
Kebanyakan kajian bahasa yang berdasarkan zikir dan fikir ini memperlihatkan
tanda kebesaran Allah SWT”
Buku Fikir dan Zikir, hasil
tulisan Sidek Baba, seorang profesor pendidikan di Universiti Islam
Antarabangsa Malaysia, merupakan buku yang sangat baik kerana memperlihatkan
pola pemikiran berlandaskan Islam. Buku ini diterbitkan pada 2010. Inti buku tersebut adalah seperti berikut:
Dalam tradisi Islam, kemahiran
berfikir sentiasa dikaitkan dengan faktor zikir. Zikir harus diperhatikan dalam
erti kata yang luas. Zikir bukan hanya sekadar menyebut nama Allah atau
kebesaranNya, tetapi zikir dalam konteks berfikir mengajar manusia memahami
faktor kewujudan Allah SWT dengan tanda-tanda kebeseanNya (Sidek Baba, dlm
Zikir dan Fikir, 2010:11).
Menurut buku tersebut, kita hendaklah berfikir mengikut nilai Islam,
iaitu Al-Quran dan Sunnah. Berfikir tanpa nilai ini, kita akan menjadi sesat
dan tidak akan ke mana, malah makna berfikir tidak ada nilainya. Dalam
penulisan ini, penulis akan memperlihatkan pola pemikiran bahasa yang
berasaskan Islam.
Awang Sariyan yang menggunakan pola pemikiran fikir dan zikir ini mendapati
bahasa sebagai satu anugerah Allah, dan anugerah ini membezakan manusia dengan
makhluk lain. Menurutnya lagi, manusia dianugerahkan keupayaan berbahasa yang
dikenali sebagai kenuranian bahasa. Menurut beliau, bahasa merupakan anugerah
Allah sejak di Syurga lagi, iaitu sejak penciptaan Nabi Adam lagi. (Lihat
“Perihal Pengislaman bahasa” dalam bukunya Ceritera Bahasa). Pola pemikiran
terhadap kepelbagaian bangsa dan bahasa juga dilihat oleh Awang Sariyan dan
Sanat sebagai tanda kebesaran Allah. Hal ini menolak pemikiran Yahudi yang
menganggap hanya bahasa mereka yang paling tinggi statusnya.
Pola pemikiran fikir dan zikir ini juga digunakan oleh Awang Sariyan
dalam menghuraikan kepentingan bahasa baku. Menurutnya, keseragaman bahasa atau
bahasa baku amat bertepatan dengan konsep Islam. Pemikiran ini berasaskan
sejarah penyeragaman (pembakuan) bahasa dalam al-Qquran. Menurut beliau, sejarah Islam telah
memperlihatkan kepentingan bahasa baku dalam konteks penyebaran ilmu. Misalnya,
di Tanah Arab mempunyai khafilah atau suku kaum yang pelbagi. Sebelum zaman
Othman, khalifah Al-Rasyidin, sebutan Al-Quran mengikut dialek dalam suku kaum
Arab. Setiap suku kaum membaca Al-Quran mengikut dialek masing-masing. Ini
menimbulkan sedikit pertelingkahan antara khafilah. Satu khafilah mengatakan
sebutan atau bacaan Al-Quran oleh khafilah lain adalah salah. Manakala orang
yang dituduh pula mempertahankan bahawa sebutan al-Quranya adalah sebutan yang
sebenar. Oleh itu, penyeragaman bahasa al-Quran adalah penting untuk
mengelakkan pertelingkahan tersebut. Hal dapat menyatupadukan penduduk Arab
ketika itu. Dalam konteks bahasa Melayu juga sama, pembakuan bahasa Melayu
perlu dilakukan bukan hanya mengelakkan pertelingkahan, malah memudahkan
komunikasi sekali gus mempermudah penyebaran ilmu di Kepulauan Melayu.
Dalam konteks kesantunan bahasa, konsep fikir dan zikir juga
diaplikasikan untuk memperlihatkan perbezaan pola pemikiran Barat dengan
Islam. Bagi masyarakat Barat, konsep
kesantunan mereka hanya sekadar menjaga hubungan manusia dengan manusia tanpa
mengaitkannya dengan tuntutan ibadah.
Barat hanya melihat fungsi bahasa sebagai satu alat komunikasi untuk
menjaga air muka pihak yang berkomunikasi sahaja.
Hal ini berbeza dengan huraian bahasa berdasarkan pemikirana Islam.
Hasil daripada konsep fikir dan zikir ini, kesantunan bahasa dilihat sebagai
satu ibadah, dan menjadikan bahasa sebagai alat untuk menyeru kabaikan dan
mencegah kemungkaran. Malah, dalam kesantunan bahasa dapat menggambarkan tahap
akhlak dan keimanan seseorang. Pola
pemikiran ini menghuraikan bahasa dengan mengambil kira dosa dan pahala. Selain itu, amalan kesantunan bahasa
dijadikan sebagai pengukur keimanan seseorang dan tahap pegangan agama
seseorang.
Jika disingkap lebih jauh lagi, Hashim Musa telah turut menganggap Raja
Ali Haji sebagai ahli bahasa yang menyedari fungsi bahasa sebagai ibadah untuk
menuntut ilmu. Dalam konteks ilmu juga, pola pemikiran fikir dan zikir ini
telah memperlihatkan bahawa penyampaian ilmu hendaklah disampaikan dalam bahasa
kaum pelajar tersebut. Hal ini disokong oleh surah Ibrahim ayat ke-4. Secara
ringkasnya, pola pemikiran fikir dan zikir yang disampaikan oleh Sidek Baba
telah digunakan dalam menghuraikan segala persoalan bahasa.
Tradisi pemikiran fikir dan zikir dalam konteks ahli bahasa tempatan
telah pun diamalkan. Dengan pengertian lain, dalam ilmu linguistik, ahli-ahli
bahasa di Malaysia telah menggunakan kaedah pemikiran fikir dan zikir, iaitu
melihat bahasa dari sudut Islam. Bermula daripada proses penciptaan bahasa,
pemerolehan bahasa, fungsi bahasa, penggunaan bahasa, bahasa baku dan
sebagainya telah pun dikaji dan diselidiki melalui pendekatan fikir dan zikir.
Awang Sariyan berpendapat bahawa linguistik Islam berkait rapat dengan
gagasan pengislaman ilmu. Maksudnya ialah segala ilmu, termasuk ilmu linguistik
hendaklah berasaskan tasawur atau sudut pandangan hidup Islam. Dalam konteks
penciptaan bahasa atau hakikat bahasa, Sanat Md Nasir sealiran dengan Awang
Sariyan kerana telah menggunakan kerangka pemikiran Islam dalam menghuraikan
proses kejadian bahasa dengan berpandukan Al-Quran. Dengan pola pemikiran fikir
dan zikir ini, perosalan bahasa dapat diselesaikan dengan berkesan.
Pola pemikiran fikir dan zikir ini telah mematahkan pola pemikiran Barat
yang mengatakan bahasa tercipta secara semula jadi, atau peniruan alam dan
akibat tekanan emosi. Selain itu, ia juga telah membatalkan undang-undang
Societe Linguistique de Paris yang melarang atau tidak membenarkan sesiapapun
membentangkan kertas kerja tentang asal-usul bahasa atau penciptaan bahasa.
Berdasarkan sumber Naqli, penciptaan bahasa amat jelas sekali terdapat dalam
surah Al- Baqarah:31 dan surah Al-Rahman:1-4. Dalam konteks pemerolehan bahasa
kanak-kanak dan keupayaan bahasa manusia, ahli bahasa tempatan menolak pola
pemikiran Barat yang hanya melihat bahasa pada peringkat otak atau hanya sebagai
proses kognitif.
No comments:
Post a Comment