“Awang Sariyan mengemukakan
istilah “Linguistik Islam” yang dilihat selari
dengan gagasan pengislaman ilmu. Apa yang ingin disampaikan oleh Awang Sariyan
ialah segala ilmu, termasuk ilmu linguistik hendaklah berasaskan tasawur atau
sudut pandangan hidup Islam. Oleh itu, Untuk melihat hakikat atau penciptaan
bahasa perlulah didasarkan kepada Islam, iaitu Al-Quran dan Hadis”.
Artikel ini berkaitan persoalan yang dibangkitkan oleh seorang pelajar
semasa sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung, dalam satu kelas kuliah
yang pertama bagi sesi baharu dibuka, di Kolej Universiti Islam Antarabangsa
Selagor. Penulis selaku tenaga pengajar bagi subjek Bahasa Kebangsaan A (Kursus
wajib Universiti), akan terlebih dahulu menghuraikan sejarah bahasa Melayu
berdasarkan huraian buku Tatabahasa Dewan edisi baharu dan lama. Buku ini
mengemukakan beberapa teori asal-usul masyarakat dan bahasa yang bertapak di
Asia Tenggara. Buku edisi lama menyatakan bahawa bangsa dan bahasa Melayu
berasal dari Tanah Besar China.
Tatabahasa Dewan keluaran terkini pula memuatkan satu lagi teori baharu
yang menyatakan bahawa tempat asal orang Melayu ialah Pulau Borneo, dan mereka
(bahasa) merebak dari situ dalam tiga kelompok besar melalui tiga arah, iaitu
(1) ke Sumatera; (2) ke timur laut menuju ke Filipina dan Taiwan, ke Sulawesi
dan Kalimantan Timur, (3) dan Barat Daya, iaitu Sumatera Selatan dan Jawa
Barat. Hal ini yang dihuraikan oleh Tatabahasa Dewan, iaitu sebuah buku
pegangan utama tatabahasa bahasa Melayu di Malaysia. Penulis buku tersebut
tidak menghuraikan penciptaan bahasa, termasuklah penciptaan bahasa Melayu.
Semasa sedang asyik menghuraikan sejarah awal dan perkembangan bahasa
Melayu, iaitu sejarah yang menyentuh bahawa asal-usul bangsa yang ada di Asia
Tenggara datang dari Tanah Besar China dengan mengemukakan bukti-bukti
arkeologi dan kata-kata kognat, tiba-tiba seorang pelajar mencelah dan
bertanya, “Encik, siapa yang mencipta bahasa Melayu?” Cikgu asyik menceritakan
sejarah je dari tadi, jadi saya nak tahu juga siapa yang mencipta bahasa Melayu
dan bagaimana bahasa itu tercipta.
Persoalan yang ditimbulkan oleh pelajar itu ‘memaksa’ penulis untuk
mengungkapkan semula segala pemahaman penulis hasil pembacaan tentang hakikat
bahasa yang banyak dihuraikan oleh Awang Sariyan, ilmu falsafah bahasa yang
dikemukan oleh Hashim Musa, Sanat Md Nasir, dan sarjana-sarjana linguistik yang
lain yang berusaha mengaitkan pengajian bahasa dengan Islam.
Jawapan penulis agak ringkas, iaitu “soal penciptaan bahasa, termasuk
bahasa Melayu hanya boleh dijawab oleh Al-Quran. Dengan bahasa yang mudah,
“Islam ada jawapannya. Penulis-penulis Tatabahasa Dewan yang diketuai oleh Nik
Safiah Karim tidak menyentuh hakikat (penciptaan) bahasa. Persoalan penciptaan
bahasa, termasuk penciptaan bahasa Melayu memerlukan huraian yang bersifat
falsafah dan sudah pasti tidak sesuai dimuatkan dalam penulisan buku panduan
tatabahasa bahasa Melayu. Malah persoalan penciptaan bahasa adalah persoalan
universal, bukan hanya persoalan bahasa Melayu sahaja. Pada pendapat penulis, penulis-penulis
tatabahasa Dewan tidak terikat dengan larangan Societe Linguistique de Paris.
Tatabahasa Dewan ditulis hanya untuk panduan tatabahasa, bukan untuk
membincangkan persoalan asal-usul bahasa yang ada dalam bidang falsafah bahasa.
Societe Linguistique de Paris merupakan satu badan yang telah membuat
undang-undang untuk melarang sesiapapun mengemukakan teori tentang asal-usul
(penciptaan) bahasa. Tatabahasa Dewan hanya menghuraikan sejarah bahasa Melayu
berdasarkan kajian-kajian ilmiah secara empirikal. Penulis-penulis Tatabahasa
Dewan tidak menyentuh persoalan agama dalam membincangkan hukum
tatabahasa.
Masyarakat Barat telah mengemukakan beberapa teori penciptaan bahasa
tanpa mengambil kira soal agama; ada yang menyatakan bahasa bermula daripada
komunikasi bising kepada bahasa penuh; peniruan bunyi alam; akibat tekanan
emosi yang memaksa seseorang bercakap, dan sebagainya. Teori-teori yang
dikemukakan oleh Barat itu tidak dapat memberikan penjelasan yang memuaskan
kepada kita tentang hakikat bahasa. Sebab itu, ramai pengkaji bahasa Barat
ragu-ragu untuk menghuraikan atau mendekati persoalan penciptaan bahasa kerana
mereka kekurangan bukti.
Awang Sariyan mengemukakan istilah Linguistik Islam dalam kertas
kerjanya (berajuk ‘Membina Tasawur Islam Melalui Pendidikan Bahasa’) dan
berpendapat bahawa linguistik Islam berkait rapat dengan gagasan pengislaman
ilmu. Apa yang ingin disampaikan oleh Awang Sariyan ialah segala ilmu, termasuk
ilmu linguistik hendaklah berasaskan tasawur atau sudut pandangan hidup Islam.
Berpegang kepada istilah linguistik Islam, untuk melihat hakikat atau
penciptaan bahasa perlulah didasarkan kepada Islam, iaitu Al-Quran dan Hadis.
Sanat Md. Nasir pula berpendapat bahawa untuk mencari asal-usul (penciptaan)
bahasa, termasuklah bahasa Melayu hendaklah bersumberkan naqli dan aqli. Awang
Sariyan dan Sanat Md. Nasir memetik ayat-ayat Allah berikut dalam kertas kerja
mereka masing-masing untuk menunjukkan penciptaan bahasa:
“Dan Tuhan mengajarkan kepada
Adam nama (hakikat) segala kejadian. ..”
(Surah al- Baqarah, ayat:31)
“Tuhan yang Maha pemurah yang
mengajarkan Qur’an. Dia menciptakan manusia, mengajarnya pandai berbahasa.”
(Surah al- Rahman, ayat:1-4)
Pada pendapat penulis, ayat-ayat Allah SWT di atas merupakan jawapan
terhadap persoalan penciptaan bahasa, termasuklah penciptaan bahasa Melayu.
Petikan al-Quran tersebut menunjukkan pemberian keupayaan berbahasa kepada Adam
dan keturunannya. Allah menciptakan manusia sekali dengan bahasanya untuk
berkomunikasi. Nabi Adam sebagai manusia pertama diajarkan nama yang boleh
dilihat sebagai asas kosa kata sesuatu bahasa dan menjadi isyarat bahasa (Sanat
Md. Nasir).
Awang Sariyan, dengan merujuk surah AL-Baqarah, ayat 31 di atas,
berpendapat bahawa penganugerahan ilmu tentang nama segala sesuatu kejadian di
alam semesta kepada nabi Adam oleh Allah bukanlah sekadar pengenalan tentang
nama sesuatu, bahkan turut meliputi sifat-sifat, kegunaan, dan maklumat-maklumat
yang lain. Hal ini juga memberikan pengertian bahawa Adam dan keturunannya
diberikan ilmu bahasa. Malah al-Quran juga memperlihatkan bahawa bahasa atau
komunikasi telah berlaku pada zaman nabi Adam diciptakan. Hal ini dapat dilihat
semasa Allah memerintah jin dan malaikat untuk sujud sebagai penghormatan
kepada Adam a.s. Perintah Allah kepada Jin dan Malaikat untuk sujud kepada Adam
sudah tentu menggunakan bahasa sebagai alat komunikasi. Ada sarjana Islam
mengatakan bahawa bahasa yang digunakan ketika Allah memerintahkan Jin dan
malaikat itu ialah bahasa Arab.
Sebelum kelahiran manusia lagi, iaitu di alam roh, seseorang sebelum
dilahirkan lagi sudah berkomunikasi dengan Allah. Antara dialog yang berlaku di
dalam surah al-A’raf:172, “Bukankah aku ini Tuhanmu?” Mereka menjawab “Benar
engkau Tuhan kami, kami menjadi saksi. Ada yang mendakwa bahasa Arab digunakan
dalam dialog tersebut. Bahasa Arab ialah bahasa yang istimewa kedudukannya
dalam Islam. Tetapi tidak bermakna bahawa peranan unggul bahasa-bahasa lain
tidak istimewa, atau tidak ‘diiktiraf’ oleh Islam. Malah kepelbagaian bangsa
dan bahasa merupakan tanda kebesaran Allah S.W.T. Hal ini dapat dilihat dalam
ayat-ayat Allah yang berikut:
“Dan Kami tidak mengutus
seorang rasul melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia dapat memberikan
penjelasan dengan terang kepada mereka...”
(Surah Ibrahim, ayat 4)
“Dan antara tanda kebesaran
kekuasaannya termasuklah menciptakan langit dan bumi dan berlainan-berlainan
bahasamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar
terdapat tanda-tanda bagi orang yang tahu.
(Surah al-Rum, ayat 22).
Surah al-Rum di atas menunjukkan bahawa bahasa Melayu yang merupakan
salah satu bahasa daripada ribuan bahasa di dunia ini ialah tanda kebesaran
Allah. Bagi Awang Sariyan, surah Ibrahim di atas dengan sendirinya menolak
dakwaan orang Yahudi yang mengatakan bahawa bahasa mereka sebagai bahasa
tertinggi dan bahasa syurga berbanding dengan bahasa-bahasa lain.
Surah Ibrahim tersebut menunjukkan bahawa setiap rasul diutus dengan
bahasa kaumnya agar wahyu dapat disampaikan dengan mudah. Surah ini turut
memberikan makna bahawa peranan bahasa selain bahasa Arab turut mendapat
pengiktirafan yang istimewa, termasuklah peranan bahasa Melayu. Dalam sejarah
Melayu, peranan bahasa Melayu sangat penting dalam penyebaran ilmu Islam.
Menurut Syed Hussein Al-Attas, Islam tersebar dengan mudah kerana penyebaran
itu menggunakan bahasa Melayu yang mudah difahami. Seandainya rasul diturunkan
di Tanah Melayu, sudah tentu Allah menurunkan wahyuNya dalam bahasa Melayu agar
orang Melayu menerima wahyu itu dengan mudah.
Allah menciptakan manusia yang dilengkapi dengan keupayaan berbahasa.
Oleh itu, kesimpulannya ialah proses penciptaan bahasa perlu merujuk kepada
sumber naqli (Islam) dan aqli (akal), termasuklah proses penciptaan bahasa
Melayu. Bahasa Melayu merupakan salah satu daripada ribuan bahasa di dunia ini
sebagai tanda kebesaran Allah.
No comments:
Post a Comment