“Mengembalikan makna bahasa merupakan tugas utama disiplin ilmu falsafah
Islam dan ia perlu dilakukan oleh KUIS agar dapat mengelakkan masyarakat Islam
daripada kekufuran dalam melihat, menanggapi dan memahami bahasa. Flatform yang
sesuai untuk memperjelas falsafah bahasa Islam adalah melalui penggubalan dasar
bahasa di KUIS, dan menekankan penawaran pengajian bahasa berdasarkan Islam”
Pengenalan
Satu persoalan yang
sangat penting telah dikemukakan oleh Profesor Aziduddin Ahmad dalam dua siri seminar Primer on
Language and Communication: Islamic View of Man & The Shift in Worldview. Beliau yang merupakan Rektor Kolej Universiti Islam
Antarabangsa Selangor (KUIS) sejak April 2010 telah membawa perubahan besar
melalui program Transformasi of KUIS. Satu persoalan utama yang perlu dijawab dan
diperjelas dalam seminar tersebut ialah “apakah
yang dimaksudkan dengan bahasa dan komunikasi dalam erti kata sebenar?”
Persoalan itu sebagai usaha untuk mengembalikan makna universiti dari sudut
Islam dengan menekankan konsep ta’dib. Istilah ta’dib ini diperkenalkan oleh
Syed Muhammad Naquib Al-Attas pada 1977 melalui gagasan universiti Islam.
Persoalan Bersifat Falsafah
Secara umumnya, persoalan apakah bahasa dan
komunikasi dalam erti kata sebenar yang
dikemukakan oleh Rektor KUIS ialah persoalan yang bersifat falsafah.
Persoalan tersebut tidak menanyakan makna bahasa berdasarkan definisi yang
diberikan oleh kebanyakan kamus. Sebaliknya ia perlu dihurai dan diperjelas
berdasarkan kaedah dan disiplin ilmu falsafah. Apabila bahasa dikaji dan
dilihat dari sudut falsafah, maka muncul istilah falsafah bahasa.
Menurut Hashim Musa (2006:1) dalam bukunya Pengantar Falsafah Bahasa, falsafah
bahasa melibatkan dua kajian, iaitu bidang kajian falsafah dan bidang kajian
linguistik. Beliau mentakrifkan falsafah sebagai satu penyelidikan atau
kegiatan secara renungan (reflective) dan pentaakulan (reasoning) untuk
merumuskan sifat dan kandungan alam semesta dilihat secara keseluruhan sebagai
satu kesatuan berdasarkan penelitian dan pengkajian terhadap data yang diambil
daripada semua aspeknya. Objektif utama ilmu falsafah ialah menemukan hakikat
kebenaran tentang objek yang dikaji.
Menurut Awang Sariyan (2007:3) pula, inti sari yang
terpenting dalam cakupan bidang falsafah ialah usaha mencari hakikat dan
kebenaran sesuatu, sesuai dengan etimologi kata falsafah yang berpaksi pada makna cinta akan hikmah dan kebijaksanaan. Oleh
itu, falsafah bahasa pada asasnya masih tetap dalam lingkungan arah dan
landasan kerja yang sama, iaitu mencari hakikat dan kebenaran tentang segala
yang berkaitan dengan bahasa-bahasa sebagai subsistem dalam kerangka sistem
yang lebih besar, iaitu alam semesta, dan bahasa sebagai bahagian diri manusia
yang turut menjadi objek dalam kajian falsafah. Bagi Searle (1990) pula,
falsafah bahasa ialah usaha menganalisis ciri-ciri umum bahasa, seperti makna,
rujukan, kebenaran, penyahihan, lakuan pertuturan dan keperluan logis.
Pada pendapat penulis, persoalan yang ditimbulkan oleh Rektor KUIS dalam
seminar tersebut bersifat falsafah, iaitu untuk mencari makna sebenar tentang
bahasa atau hakikat bahasa yang sebenar dari sudut Islam; kemudian menerap dan
mengaplikasikan makna bahasa tersebut ke dalam agenda transformasi KUIS. Beliau
menyedari bahawa falsafah bahasa (termasuk falsafah komunikasi) merupakan satu
elemen yang sangat penting dalam pendidikan, khususnya dalam memenuhi agenda
transformasi dan hala tuju KUIS. Kepentingan falsafah bahasa dalam fikiran
beliau dapat dilihat melalui ulasan ringkas oleh Hafida Mohammad Nordin dan
Azizah Jamaluddin dalam Buletin al-Hijrah. Bagi Rektor KUIS itu, makna
bahasa perlu diperjelas bagi memastikan bahasa insan terus terpelihara daripada
anasir-anasir luar yang boleh merosakkan identiti insan sebagai abid dan sebagai khalifah di muka bumi
ini. Hal ini bermaksud pencemaran terhadap “makna” bahasa akibat imperialisme
bahasa atau sekularisasi bahasa itu boleh merosakkan identiti insan sebagai
hamba Allah.
Hal ini memperlihatkan bahawa Rektor KUIS yang berlatarbelakangkan
pendidikan sains nuklear turut merasai apa yang dirasai oleh ahli-ahli bahasa
bahawa imperialisme bahasa dan proses sekularisasi dalam ilmu bahasa telah
berlaku dalam kalangan masyarakat Islam. Oleh itu, sebagai institusi pengajian
tinggi Islam, KUIS atau lebih khusus lagi, Rektor KUIS bertanggungjawab
memperjelas dan mengembalikan makna bahasa dan komunikasi dari sudut Islam.
Mengembalikan makna bahasa merupakan tugas utama disiplin ilmu falsafah Islam
dan ia perlu dilakukan oleh KUIS agar dapat mengelakkan masyarakat Islam
daripada kekufuran dalam melihat, menanggapi dan memahami bahasa. Flatform yang
sesuai untuk memperjelas falsafah bahasa Islam adalah melalui penggubalan dasar
bahasa di KUIS, dan menekankan penawaran pengajian bahasa berdasarkan
Islam.
Falsafah Bahasa Dari Sudut
Islam
Dalam
mengembalikan makna bahasa (dan komunikasi) yang sebenar, terdapat tiga isu
penting yang perlu dijawab dalam falsafah bahasa, iaitu asal-usul kejadian
bahasa, sifat atau zat-zatnya, dan fungsi bahasa. Ahli sejarah bersepakat
bahawa orang Yunanilah yang menjadi tunjang tradisi ilmu bagi tamadun Barat dan
tradisi ilmu Barat tersebut telah mempengaruhi ilmu dalam tamadun dunia lain,
termasuk ilmu dan hakikat bahasa dalam kalangan masyarakat Islam. Dengan ayat
lain, kira-kira 2600 tahun yang lalu, ahli falsafah Yunani telah membincangkan
bahasa dari sudut falsafah. Menurut Bloomfield (dlm Awang Sariyan,
2007:13) “Orang Yunani kuno mempunyai kelebihan, iaitu memperhatikan perkara
yang dipandang ringan oleh orang lain. Mereka membuat spekulasi dengan berani
dan tekun tentang asal-usul, sejarah dan struktur bahasa. Pengetahuan tradisi
kita tentang sejarah banyak disebabkan oleh mereka.”
Dalam sejarah pemikiran bahasa, ahli falsafah pertama yang mengenal
pasti dan menyelidik bahasa sebagai satu persoalan falsafah ialah Plato
(427-347SM), melalui karyanya Cratylus (Borgmann,
1974:19 dan Hashim Musa 1994:84). Persoalan utama yang dibincangkan pada zaman
itu ialah asal-usul bahasa, dengan merujuk dua aspek, iaitu permulaannya
(asal-usul) dan sifat atau zatnya. Bagi penulis, seperti kebanyakan jawapan
terhadap persoalan hakikat, zat, asal-usul dan fungsi bahasa yang dikemukakan
oleh orang Yunani masih tidak pernah memberikan jawapan yang meyakinkan. Hal
ini kerana pemikiran masyarakat Yunani berasaskan ilmu akal dan empirikal
semata-mata tanpa penjelasan dari sudut agama. Oleh itu, penulisan ini akan
mengemukakan jawapan tentang falsafah bahasa, dengan berasaskan aqli dan
naqli.
Dalam tradisi ilmu Barat, kajian semantik (makna) menjadi tumpuan utama
untuk menjawab persoalan asal-usul penciptaan bahasa. Asal-usul kejadian bahasa
(perkataan) dijawab dengan melihat bagaimana perkataan memperoleh maknanya.
Jika mereka dapat menjawab persoalan ini, maka mereka menganggap telah menjawab
persoalan asal-usul kejadian bahasa. Sebahagian mereka berpendapat bahawa
asal-usul bahasa bermula daripada peniruan alam dan akibat daripada tekanan
perasaan sehingga menghasilkan jeritan. Jeritan ini dianggap sebagai bahasa.
Jawapan yang diberikan oleh tradisi ilmu Barat itu amat lemah dan tidak
berpenghujung. Oleh sebab itu, Socite Linguistic The Paris telah membuat
peraturan yang tidak membenarkan sesiapapun untuk membentangkan kertas kerja
tentang asal-usul bahasa (Sanat Md Nasir, 1998:115).
Dalam Islam, al-Quran dan Sunnah merupakan rujukan sumber ilmu yang
paling autentik yang mesti dijadikan pegangan dan sandaran hujah. Al-Quran
memberikan jawapan yang amat meyakinkan tentang kejadian dan penciptaan bahasa
dengan merujuk surah al-Baqarah dan surah ar-Rahman. Berikut adalah surah
al-Quran yang menjadi bukti kukuh tentang penciptaan manusia yang dilengkapi
dengan keupayaan berbahasa.
Tuhan yang maha pemurah yang
mengajarkan al-Quran. Dia menciptakan manusia, mengajarnya pandai berbahasa.
(Surah al-Rahman, ayat 1-4)
Dan Dia mengajarkan kepada
Adam nama-nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para
malaikat, lalu berfirman: “Sebutkanlah kepadaKu nama benda-benda itu jika kamu
memang orangg yang benar!”
(al-Baqarah, ayat 31)
Dua ayat di atas
dengan jelas memperlihatkan bahawa Allah SWT mencipta manusia dengan dikurniakan
fakulti bahasa (Awang Sariyan, 2007:68). Dengan pengertian, Allah SWT mencipta
manusia dilengkapi dengan alat yang membolehkan manusia memperoleh, mempelajari
dan menguasai bahasa. Namun demikian, Allah SWT mencipta manusia bukan dengan
bahasa tertentu, sebaliknya manusia dicipta dengan alat pemerolehan bahasa sahaja
(APB) atau langugage aquisition device (LAD) yang diperkenalkan oleh
Naom Chomsky.
Pemerolehan dan
penguasaan bahasa ditentukan oleh persekitaran, sosialisasi dan pendidikan. Manusia
akan bertutur dalam bahasa Melayu jika lahir dan membesar dalam keluarga
Melayu, manusia akan menguasai bahasa Arab apabila lahir dan membesar dalam
kalangan keluarga Arab. Selain itu, dengan adanya alat pemerolehan bahasa yang
dianugerahkan oleh Allah, orang Arab berupaya mempelajari bahasa Melayu
atau bahasa-bahasa lain. Dengan pengertian bahawa bangsa Melayu boleh
mempelajari dan menguasai bahasa selain bahasa Melayu. Manusia boleh
mempelajari dan menguasai bahasa kedua, ketiga, keempat dengan adanya alat
pemerolehan bahasa, sama ada melalui proses sosialisasi atau pendidikan.
Alat pemerolehan bahasa ini tidak dianugerahkan kepada makhluk hidup
yang lain. Walaupun kucing mempunyai alat ujaran seperti lidah, bibir dan
sebagainya, namun haiwan ini tetap tidak berupaya untuk berbahasa kerana tidak
dikurniakan dengan alat keupayaan berbahasa. Kucing tidak akan dapat bertutur
dalam bahasa Melayu walaupun dilahirkan dan dibesarkan dalam keluarga Melayu.
Hakikat bahasa sebagai anugerah Allah SWT kepada manusia inilah yang menjadi
asas falsafah bahasa menurut Islam. Anugerah bahasa kepada manusia inilah yang
menjadi ciri pembeza antara insan dengan haiwan. Jika tidak ada bahasa, maka
kita sebagai insan tidak ada bezanya dengan haiwan.
Selain bahasa sebagai anugerah Allah, sifat kepelbagaian bahasa turut
menjadi persoalan utama dalam disiplin falsafah bahasa. Hal ini menjadi hakikat
bahasa dan telah dinukilkan dalam kitab suci al-Quran, melalui surah
al-Hujarat, ayat ke-13.
Wahai manusia! Sesungguhnya
Kami telah menciptakan kamu daripada seorang lelaki dan seorang perempuan, dan
menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling mengenali.
Sesungguhnya yang paling mulia antara kamu di sisi Allah SWT ialah yang paling
bertakwa.
(al-Hujarat,
ayat ke-13)
Dan antara tanda-tanda
(kebesaran)Nya ialah penciptaan langit dan bumi, perbezaan bahasamu dan warna
kulitmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda
bagi orang yang mengetahui.
(ar Rum,
ayat:22)
Kami tidak mengutuskan seorang
rasul pun melainkan dengan bahasa kaumnya, supaya dia dapat memberikan
penjelasan dengan terang kepada meraka.
(Surah
Ibrahim, ayat:-4)
Surah al-Hujarat ayat ke-13 di atas memperlihatkan bahawa Allah SWT
telah mencipta manusia pelbagai suku bangsa, dengan pengertian wujud pelbagai
bahasa. Hal ini diperjelas lagi melalui Surah
ar-Rum bahawa kepelbagaian bahasa sebagai tanda kebesaran Allah. Surah Ibrahim ayat ke-4 di atas juga
memberikan gambaran secara tersirat bahawa wujud kepelbagaian bahasa.
Ketiga-tiga ayat di atas telah menunjukkan sifat kepelbagaian bahasa sebagai
satu tanda kebesaran Allah SWT.
Fungsi bahasa dalam konteks pendidikan ini telah menjadi pusat
perbincangan dalam struktur pemikiran rektor KUIS, dengan melihat peranan
bahasa dan komunikasi semasa proses penurunan wahyu daripada Allah SWT melalui
Jibril kepada Nabi Muhammad SWA. Dalam gagasan beliau, proses nuzul al-Quran
hendaklah dijadikan asas untuk mengembalikan makna bahasa dan komunikasi dalam
erti kata sebenar kerana proses itu melibatkan peranan roh dan nilai. Peristiwa nuzul al-Quran ini juga
perlu dihurai sebagai asas dalam menggubal dasar bahas di KUIS. Isu fungsi dan tujuan pendidikan bahasa
menurut Islam akan dihuraikan dalam siri artikel akan datang.
No comments:
Post a Comment