Sebaik sahaja pembeli itu beredar, penulis (yang
sejak tadi memerhatikan sesi tawar-menawar tersebut) pun “memuji” peniaga itu,
“Wah, pandai engkau berniaga, untung
banyak, kalau macam tu, cepat kaya”.
Lebih separuh engkau untung. Peniaga itu menjawab, “Biasa la, nak
berniaga, kena pandai bohong sunat, baru boleh maju (untung). Penulis pun
menjawab, Ohh..itu macam kah,” mau pandai bohong sunat baru boleh untungkah? Iyalah”...Jawab
rakan saya itu.
(Pengalaman
penulis)
Setiap kali sesi pengajaran
dan pembelajaran tamat lebih awal daripada waktu yang berikan, penulis akan
sentiasa membuka ruang perbincangan dengan pelajar untuk melengkapkan dua jam
yang diperuntukkan oleh pihak universiti. Sejak dua semester yang lepas, penulis
memilih satu istilah yang sering diungkapkan oleh orang Melayu, iaitu bohong
sunat (BS) untuk dibincangkan bersama pelajar. Penulis melakukan perbincangan
ini adalah untuk mengajar pelajar mengemukakan idea mereka. Sebelum
menghuraikan lebih lanjut, penulis ingin menyatakan pendirian bahawa artikel
ini tidak berhasrat untuk membincangkan hukum-hakam Islam, jauh sekali
mengambil alih tugas ulama untuk mencipta fatwa baharu, sebaliknya ingin
berkongsi pandangan dan persoalan yang timbul dalam fikiran penulis tentang
istilah BS dari sudut bahasa, khususnya dari sudut proses pembentukan istilah.
berdasarkan perbincangan dengan pelajar, kebanyakan mereka mengatakan bahawa BS tidak wujud dalam Islam. Pemahaman pelajar ini adalah sama dengan apa yang penulis fahami bahawa BS tidak wujud dalam Islam. Namun demikian, ada beberapa pelajar yang mengatakan BS itu wujud, tetapi masih mengakui bahawa BS tidak wujud dalam Islam. Katanya “BS ini tidak wujud dalam Islam, sebaliknya BS ini hanyalah istilah yang dicipta oleh orang Melayu.” Ada juga pelajar yang memetik penjelasan ustaz mereka dengan menyatakan “ada ustaz yang membolehkan BS ini, asalkan berbohong untuk kebaikan. Jadi, tidak ada salahnya jika melakukan BS dengan niat yang baik.”
Terdapat beberapa contoh lain
yang dikemukakan oleh pelajar bagi membolehkan BS dilakukan, seperti ini “jika
A bertengkar dengan B, C pula, dengan niat yang baik, boleh memperbaik hubungan
A dan B dengan menyatakan A mengirim salam kepada B, walaupun sebenarnya A
tidak pernah mengirim salam kepada B. Berbohong seperti ini boleh memperbaik
hubungan A dan B tadi. Perbuatan C
dianggap baik dan diistilahkan sebagai BS. Alasan lain yang penulis terima
ialah “jika Ali melihat Abu bersembunyi daripada dilihat oleh Azman yang sedang
marah dan sedang memegang parang, lalu Azman bertanya kepada Ali dengan nada
yang marah, “adakah kamu melihat Abu?!!” Dalam situasi ini, Ali boleh berbohong
kepada Azman bahawa Ali tidak melihat sesiapa bagi menyelamatkan Abu daripada
dibunuh oleh Azman. Berbohong seperti ini dibolehkan dan ia diistilahkan
sebagai BS oleh orang Melayu.
Penulis dapat menerima alasan
ini, tetapi apa yang bermain dalam fikiran penulis setelah mendengar jawapan
dan alasan-alasan yang dikemukakan oleh pelajar tersebut ialah bolehkah orang
Melayu mencipta satu istilah BS yang seolah-olah mencipta satu hukum baharu?
Sebabnya, mencipta istilah baharu akan membawa satu konsep baharu, pengertian
baharu atau fahaman baharu. Jika mencipta satu istilah baharu dalam hukum
Islam, bermaksud seseorang itu mencipta hukum baharu.
Penulis ingin mengemukakan
satu kes tentang istilah yang tidak dibenarkan oleh kerajaan kerana menimbulkan
kekeliruan hukum, iaitu istilah arak
halal. Istilah ini diperkenalkan oleh sebuah pengusaha minuman semasa Pameran
Halal Antarabangsa 2009 (MIHAS 2009). Pengusaha tersebut ingin menamakan
minumannya sebagai arak halal kerana
tin minuman tersebut hampir menyerupai salah satu tin minuman keras. Istilah
arak halal ini tidak dibenarkan lagi kerana menimbulkan kekeliruan dan
menimbulkan pelbagai masalah. Jika disalah tafsir, orang yang lemah pegangan
agama akan terpesong dengan istilah itu. Dalam fikiran pengguna, semua arak
telah dihalalkan dan boleh diminum oleh umat Islam. Begitu juga dengan istilah
BS yang membawa makna “perbuatan berbohong digalakkan dan akan mendapat pahala
jika dilakukan.” Hal ini yang membimbangkan Penulis. Istilah ini boleh
menggalakkan seseorang bercakap bohong dan akan mendapat pahala jika dilakukan.
Mungkin tidak menjadi masalah jika tujuannya baik, seperti alasan yang
diberikan pelajar di atas.
Apa yang menjadi masalah ialah
istilah BS ini disalahgunakan oleh peniaga-peniaga untuk mengaut keuntungan
yang berlebihan sehingga membebankan pembeli. Berdasarkan pengalaman, penulis
pernah membantu seorang untuk berniaga. Harga asal barang tersebut RM5 sahaja,
tetapi peniaga tersebut menjual barang tersebut dengan harga RM15 dan
mengatakan harga boleh dirunding. Apabila pembeli datang hendak membeli,
pembeli bertanya “boleh kurang ke encik?” Peniaga menjawab, “boleh kurang sikit
lah cik”. Pembeli itu pun berkata,“RM10 lah, boleh?” Peniaga itu menjawab “RM10
tu dah modal saya encik, tak ada untung cik, RM12 lah encik, untung RM2 je”.
Pembeli itu pun membeli barangan tersebut. Sebaik sahaja pembeli itu beredar,
penulis (yang sejak tadi memerhatikan sesi tawar-menawar tersebut) pun berkata
kepada peniaga itu, “wah, pandai engkau berniaga, untung banyak, kalau macam
tu, cepat kaya”. Lebih separuh engkau untung. Peniaga itu menjawab, “Biasa la,
nak berniaga, kena pandai bohong sunat, baru boleh maju (untung). Penulis pun
menjawab, Ohh..itu macam kah,” mau pandai BS baru boleh untungkah?
“Iyalah”...Jawab rakan saya itu.
Bagi penulis, ini satu kes
yang telah menyalahgunakan istilah BS sebab keuntungan yang berlebihan,
membebankan dan menganiaya pengguna. Jumlah keuntungan yang diperoleh itu tidak
penting, yang penting cara mendapatkan keuntungan itu. Mendapatkan keuntungan melalui BS ini adalah
cara yang tidak baik. Penulis tidak menuduh semua peniaga demikian, ini
berdasarkan pengalaman penulis sahaja. Apa yang membimbangkan penulis ialah
apabila BS ini disalahgunakan dalam kes-kes yang lebih besar dan memudaratkan
orang ramai. Tidakkah berbahaya jika BS ini disalahgunakan oleh para kakitangan
kerajaan, pegawai-pegawai kerajaan atau para pemimpin tertinggi negara?
Bukankah isitlah ini berbahaya jika BS disalahgunakan untuk melindungi para
perasuah, penjenayah dan sebagainya? Penulis bukannya menghalang perbuatan
‘berbohong’ untuk menyelamatkan seseorang daripada dibunuh dan memperbaik
hubungan dua pihak bertelagah dengan bercakap tidak benar, sebaliknya perkataan
sunat itu seharusnya tidak dirangkaikan dengan perkataan bohong kerana membawa
makna yang tidak tepat, malah amat berbahaya. Perbuatan berbohong untuk tujuan
yang baik perlu ditukar kepada tipu
muslihat, muslihat sahaja, atau tipu
strategi bagi menyelamatkan orang
dan memperbaik hubungan dua pihak.
Perlu difahami bahawa syarat utama pembentukan istilah ialah makna istilah tersebut hendaklah tepat. Maksudnya, jika makna istilah yang hendak dicipta itu tidak tepat atau membawa maksud yang berlainan atau mengelirukan, maka perkataan itu tidak boleh dijadikan istilah. Dalam kes ini, bohong didefinisikan oleh Kamus Dewan sebagai “berlainan daripada yang sebenarnya, dusta, karut dan palsu”. Sunat pula didefinisikan sebagai hukum menggalakkan sesuatu perbuatan (dalam Islam) yang menjanjikan ganjaran pahala jika dilakukan dan tidak berdosa jika ditinggalkan. Jika perkataan bohong dan sunat dirangkaikan akan membawa pengertian bohong yang digalakkan dan akan mendapat pahala jika dilakukan. Ini yang menimbulkan pelbagai tafsiran yang berbahaya jika disalahgunakan.
Sebenarnya banyak lagi istilah yang ‘dicipta’ oleh orang Melayu yang mengelirukan dan amat berbahaya. Antaranya ialah pendatang haram, anak haram, Islam Hadhari (yang menimbulkan polemik yang panjang), anak haram dan sebagainya. Malah tahun lepas, khususnya perebutan kuasa di Perak, penulis dapat perhatikan istilah haram berleluasa, seperti kerajaan haram, menteri besar haram, speaker haram, dan sebagainya. Walaupun Kamus Dewan memberikan dua pengertian tentang haram, iaitu sebagai hukum yang ditegah oleh Islam dan pengertian yang kedua ialah tidak sah di sisi undang-undang, tetapi masih boleh menimbulkan kekeliruan. Hal ini keranan maksud pertama di atas lebih dominan berbanding dengan maksud yang kedua di atas.
Istilah pendatang haram satu lagi contoh istilah ciptaan orang kita yang amat berbahaya. Seperti yang kita ketahui, negara ini dibanjiri oleh pendatang Indonesia dan ramai dalam kalangan mereka yang tidak mempunyai permit yang sah. Silapnya ialah orang kita mencipta istilah pendatang haram bagi merujuk pendatang asing tanpa permit. Mereka (orang Indonesia) mentafsir istilah itu dengan cara yang tidak tepat, dengan mengatakan yang haram hanyalah benda-benda dan binatang seperti minuman keras, anjing, khinzir dan sebagainya. Bagi mereka, pendatang (mereka) bukan benda-benda yang haram oleh hukum Islam, seperti yang disebutkan di atas. Hal ini hampir menyebabkan Indonesia suatu ketika dulu menganyang Malaysia hanya kerana salah tafsir istilah itu. Ini menjejaskan hubungan dua buah negara yang dikatakan negara adik-beradik. Istilah Islam Hadhari akan dibincangkan dalam ruangan yang lain.
Oleh itu, BS perlu ditukar
kepada tipu muslihat, pendatang haram ditukar kepada pendatang asing tanpa
izin, Islam Hadhari tidak diperlukan dan sebagainya. Bagaimana dengan istilah
perhimpunan haram, kerajaan haram, speaker haram dan sebagainya?
Renung-renungkanlah jawapannya. Ruang tidak mengizinkan. Jadi, dalam hal ini,
kita perlu berhati-hati mencipta satu istilah, khususnya yang melibatkan
hukum-hukum Islam. Sempena Maal Hijrah yang ke 1432 ini, penulis juga ingin
mencadangkan dan mengingatkan diri penulis sendiri dan seluruh rakyat Malaysia
agar merujuk Jabatan Agama Islam Malaysia terlebih dahulu sebelum mencipta satu
istilah, khususnya istilah-istilah yang menyentuh soal agama. Penulis bimbang
akan timbul lagi istilah baharu, seperti bohong wajib, bohong makruh, harus,
pendatang haram, ibu bapa haram, judi halal, Islam itu dan ini, dan sebagainya.
Penulis hanya menasihatkan agar kita lebih berhati-hati apabila bermain dengan
perkataan atau sebarang istilah.
No comments:
Post a Comment